آلرژی چیست؟

آلرژی واکنش بدن شما به ماده ای است که آن را به عنوان یک “مهاجم” مضر می بیند. به عنوان مثال، تماس با ماده ای که معمولاً یک ماده بی ضرر است، مانند گرده، ممکن است باعث واکنش سیستم ایمنی (سیستم دفاعی بدن شما) شود.

موادی که باعث این واکنش ها می شوند آلرژن نامیده می شوند.

“واکنش آلرژیک” روشی است که بدن شما به آلرژن پاسخ می دهد. زنجیره ای از رویدادها رخ می دهد که منجر به یک واکنش آلرژیک می شود.

اگر مستعد ابتلا به آلرژی هستید، اولین باری که در معرض یک آلرژن خاص (مانند گرده) قرار می گیرید، بدن شما با تولید آنتی بادی های آلرژیک (IgE) پاسخ می دهد. وظیفه این آنتی بادی ها یافتن آلرژن ها و کمک به حذف آنها از سیستم شما است. در نتیجه یک ماده شیمیایی به نام هیستامین ترشح می شود و باعث ایجاد علائم آلرژی می شود.

 

علائم آلرژی

علائم شامل عطسه، احتقان (احساس گرفتگی) و خارش، آبریزش چشم، بینی و دهان است. گزینه های درمانی شامل آنتی هیستامین های خوراکی بدون نسخه و تجویزی، ضد لکوترین ها، استروئیدهای بینی، آنتی هیستامین های بینی و کرومولین بینی است. در برخی افراد، علائم آسم آلرژیک (خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه، و/یا تنگی قفسه سینه) می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض گرده گل ایجاد شود.

1 از 6 نفر انواع آلرژی ها را تجربه می کنند، از جمله آلرژی های داخلی/خارجی، غذا و دارو، لاتکس، حشرات، حساسیت های پوستی و چشمی. تعداد افرادی که آلرژی دارند در تمام سنین، جنس و گروه های نژادی همچنان در حال افزایش است.

 

درمان و داروها

اگرچه اجتناب از آلرژن یک رویکرد درمانی مهم است، اما معمولاً واکنش آلرژیک را به طور کامل پایان نمی دهد.

داروهایی مانند آنتی هیستامین ها (مانند آلگرا، زیرتک)، ضد احتقان ها (مانند سودافد، کنتاکت)، یا ترکیبی از داروهای بدون نسخه و تجویزی، برای درمان علائم آلرژی شما استفاده می شوند. اسپری های بینی مانند استروئیدهای موضعی بینی (به عنوان مثال، فلوناز، ناسونکس)، کرومولین سدیم و آنتی هیستامین های موضعی بینی نیز می توانند برای درمان علائم آلرژی استفاده شوند.

داروهای آسم که علائم آلرژی را کاهش می دهند عبارتند از:

گشاد کننده های برونش استنشاقی

استروئیدهای استنشاقی

برونکودیلاتورهای خوراکی (تئوفیلین).

ضد لکوترین های خوراکی (مونتلوکاست [Singulair®]، zafirlukast [Accolate®] و zileuton [Zyflo®]).

داروهای تزریقی، مانند omalizumab (Xolair®)، dupilumab (Dupixent®)، reslizumab (Cinqair®)، benralizumab (Fasenra®)، یا Mepolizumab (Nucala®).

 

 

اگر علائم شما به اندازه کافی با ترکیبی از اقدامات اجتنابی و استفاده منظم از دارو کنترل نشود، ایمونوتراپی (“درمان شات آلرژی”) یا ایمونوتراپی خوراکی آلرژی توصیه می شود. نشان داده شده است که این واکسن در بیمارانی که به درستی انتخاب شده اند مبتلا به رینیت آلرژیک و/یا آسم آلرژیک موثر است.

یکی دیگر از گزینه های درمانی، آبیاری با نمک با استفاده از کیت شستشوی سینوس است. این کیت های شستشو (به عنوان مثال، Neilmed®) بدون نسخه فروخته می شوند یا می توانند در خانه ساخته شوند. برای تهیه آبکشی خود، نصف قاشق چایخوری نمک بدون ید را با نصف قاشق چایخوری جوش شیرین در هشت اونس آب مقطر یا جوشانده ترکیب کنید. این مخلوط آلرژن ها را شستشو می دهد و میزان التهاب (ادم) ایجاد شده را کاهش می دهد.

هر آلرژن از 0 تا 6 نمره گزاری می گردد. نمره صفر نشان دهنده عدم ردیابی IgE (عدم آلرژی زایی)، نمره یک به معنی نتایج حدواسط و نمره دو تا شش نشاندهنده آلرژی زایی و شدت آنتی ‏بادی IgE افزایش یافته بر علیه آلرژن می‏باشد.

اندازه گیری ایمنوگلوبولین E (IgE) سرم، روشی مؤثر برای تشخیص آلرژی و بخصوص برای شناسایی آلرژن ( ماده ای که فرد به آن آلرژی دارد) می باشد. هنگامیکه اشخاص آلرژیک با آلرژن تماس پیدا کنند، سطح IgE سرم افزایش می یابد. دستجات گوناگونی از آلرژن ها می توانند موجب پاسخ آلرژی شوند. این آلرژنها شامل: پوست بدن حیوانات، بعضی از غذاها، قارچها و مخمرها، حشرات و سموم حشرات، داروها و مواد موجود در محیط کار افراد می باشد.

انجام تست آلرژی سرمی درموارد زیر کاربرد دارد:

  1.  در مواردی که حساسیت به یک آلرژن اختصاصی وجود دارد و می ‏توان توسط ایمونوتراپی اقدام به حساسیت زدایی فرد نمود.
  2.  در مواردی که تست پوستی غیرقابل اعتماد باشد.
  3.  سابقه وجود واکنش‏های شدید آلرژیک به تست‏های پوستی.
  4.  انجام تست جهت اطفال.
  5.  در بیمارانی که به دلایل مختلف نمی‏توانند تست پوستی انجام دهند
  6.  در مواردی که درمان‏های حساسیت زدایی براساس تست‏های پوستی موفقیت ‏آمیز نبوده‏اند.

تصمیم گیری راجع به روش تشخیصی آلرژی و شناسایی آلرژن بستگی به فاصله زمانی میان تماس با یک آلرژن و انجام آزمایش، گروه آلرژن، سن بیمار، احتمال بروز شوک آنافیلاکسی و اندام هدف مبتلا شونده ( پوست، ریه، روده و مانند آن) دارد. سنجش IgE سرمی، همانند آزمون های پوستی برای تشخیص آلرژی و شناسایی آلرژن بکار برده می شود، تا بتوان یک رژیم مناسب ایمنی درمانی تجویز نمود. این روش بسیار دقیقتر و کم خطر تر از آزمون پوستی است.

در آزمایشگاه شکوه با استفاده از روش دقیق و کیت  Allergy Atopy Screen تولید شرکت EuroLine  آلمانی به  بررسی  ایمنوگلوبولین E (IgE) سرم پرداخته میشود که دقت و صحت بالایی در تشخیص انواع آلرژنهای تنفسی و غذایی را دارد.

 

منابع:

my.clevelandclinic.org

nazemilab.ir

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *